Zapraszamy na Europejski Kongres Gmin Wiejskich do Warszawy
Europejski Kongres Gmin Wiejskich jest największym spotkaniem samorządowców w trakcie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Kongres jest równocześnie pierwszym europejskim spotkaniem samorządów funkcjonujących na obszarach wiejskich. Organizowany jest we współpracy z Komisją COTER Komitetu Regionów, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Objęty jest patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oczekujemy decyzji o patronacie i możliwym udziale w Kongresie Prezydenta RP. Uczestnikami Kongresu oprócz wójtów, burmistrzów, przewodniczących rad polskich gmin (dotychczas we wcześniej organizowanych przez Związek kongresach ich liczba oscylowała pomiędzy 1000-1200 osobami), w tym roku będą również przedstawiciele Komitetu Regionów oraz europejskich organizacji samorządowych (w liczbie ok. 200 osób). Z uwagi na obszar dyskusji tegorocznego Kongresu, zakładamy udział przedstawicieli wszystkich urzędów marszałkowskich i znaczącej części powiatów ziemskich (mamy pełne poparcie naszej inicjatywy przez Związek Województw RP i Związek Powiatów Polskich). Ta dodatkowa grupa może liczyć nawet 500 osób. Podsumowując szacujemy, że pierwszego dnia w Kongresie może uczestniczyć 500-600 osób, a drugiego dnia liczba ta może się zwiększyć do 1500 osób.
Pierwszy dzień Kongresu (Centrum Konferencyjne Hotelu Gromada, ul. 17 stycznia 32) poświęcony będzie tematyce związanej z działaniami i rozwiązywaniem problemów gmin wiejskich z perspektywy krajowej. Debata będzie prowadzona w trakcie trzech równoległych konferencji:
- Program Rozwoju Obszarów Wiejskich - doświadczenia i perspektywy (we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi)
- Finansowanie gmin wiejskich (patronat i współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego)
- Działania wspierające nowe kierunki rozwoju obszarów wiejskich - bariery i szanse (podniesienie jakości edukacji, nowoczesna infrastruktura teleinformatyczna, efektywność energetyczna i inwestycje związane z energią odnawialną.)
Pierwszy dzień Kongresu zakończy się wspólną uroczystą kolacją, która będzie okazją dla wszystkich uczestników do wydłużenia dyskusji ww wymienionych tematach. Kluczowym efektem konferencji będą wnioski, które związane z polityką spójności będą zaprezentowane drugiego dnia Kongresu a pozostałe będą przedmiotem dalszych prac Związku Gmin Wiejskich.
W pierwszym dniu równolegle odbywać będzie się posiedzenie Komisji COTER Komitetu Regionów UE (organizowane przez Urząd Marszałkowski Woj. Mazowieckiego). Wszystkie wydarzenia pierwszego dnia odbędą się w Centrum Konferencyjnym Hotelu Gromada. Liczba uczestników - ok. 500-600 osób, z tego 120 przedstawicieli Komitetu Regionów - Komisja COTER.
Głównym wydarzeniem drugiego dnia Kongresu (Sala Kongresowa PKiN) będzie seminarium pt. "Jaka polityka spójności dla obszarów wiejskich po 2013 r." (współorganizowane z Komisją COTER - Komitet Regionów UE). Planowane są 3 sesje tematyczne:
- Sesja I - Wyzwania rozwojowe Unii Europejskiej a polityka spójności wobec obszarów wiejskich po roku 2013 r.
- Sesja II - Jakie podejście rozwojowe jest najbardziej korzystne dla realnego i równoważnego rozwoju obszarów wiejskich?
- Sesja III - Doświadczenia państw członkowskich w wykorzystywaniu instrumentów polityki spójności dla rozwoju obszarów wiejskich płynące z tych doświadczeń.
Seminarium zakończy się przyjęciem "deklaracji warszawskiej" o roli polityki spójności w rozwoju obszarów wiejskich. W drugim dniu przewidujemy udział 1200 - 1500 osób, w tym około 200 przedstawicieli Komitetu Regionów, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i innych przedstawicieli z Instytucji i Organizacji Samorządowych krajów Unii Europejskiej.
Dokumenty do pobrania:
Więcej informacji dostępne jest na stronie: http://kongres.zgwrp.pl/11/?m=1